Severní Morava a Slezsko

 

 

GEOFUN

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE: 8
DNES: 622
TÝDEN: 1604
CELKEM: 457937

 

Logo Moravskoslezského kraje

Tento projekt je spolufinancován z rozpočtu Moravskoslezského kraje

Navigace

Obsah

Zajímavosti a krásy Opavského Slezska minulý rok opět přilákaly desetitisíce turistů

Typ: ostatní
Opavské SlezskoNávštěvnost Opavského Slezska průběžně vzrůstá. Přinášíme vám krátké shrnutí a také statistiky.

Zdroj: Hláska 02/2018 1url.cz/BtbLW

 

Zajímavosti a krásy Opavského Slezska minulý rok opět přilákaly desetitisíce turistů

Opavské Slezsko je jednou ze šesti turistických oblastí v regionu Severní Morava a Slezsko. „Jeho polohu určuje místní působnost tří subjektů: města Opavy, Místní akční skupiny Opavsko a Místní akční skupiny Hlučínsko. Zahrnuje celkem 81 obcí. 

 

Mapa Opavského Slezska

 

Současně jsou tyto tři subjekty zakladateli destinačního managementu Turistické oblasti Opavské Slezsko, který má na starost rozvoj a propagaci samotné oblasti,” sdělil Dalibor Halátek, náměstek primátora, do jehož gesce spadá cestovní ruch.


Opavské Slezsko se pyšní pestrou nabídkou přírodních, kulturních a historických lákadel, za kterými každoročně přijíždí mnoho poznání chtivých turistů. Ti se do srdce Moravskoslezského kraje sjíždějí nejen z Moravy, Prahy a Středočeského kraje, ale přijíždějí zde také ze zahraničí. Rostoucí trend návštěvnosti si pochvalují nejen aktéři destinačního managementu Opavského Slezska.

„Destinační management působí v turistické oblasti šestým rokem. V samotných začátcích vznikl jako součást odboru kanceláře primátora Magistrátu města Opavy. Od začátku loňského roku již spolek působí samostatně pod názvem Turistická oblast Opavské Slezsko, z.s. Jeho cílem je vytvořit turisticky zajímavou destinaci, podpořit cestovní ruch a propagovat oblast jako harmonický celek. Celkový soubor
činností je ale samozřejmě širší,” přidal Jan Černý, výkonný manažer destinačního managementu.

Opavské Slezsko

To vše za podpory partnerů Opavského Slezska, kterými jsou například zástupci obcí, v čele se starosty, zástupci a správci atraktivit, poskytovatelé služeb, výrobci tradičních regionálních produktů, místní podnikatelé a také pracovníci informačních center. „Spolupracujeme s Opavským Slezskem od samého počátku a musím říci, že oceňuji především provázanost, která takto vzniká napříč celou oblastí,” doplnila Eva Týlová, vedoucí Turistického informačního centra Opava.

 

Nabitý rok 2017 v Opavském Slezsku
Kromě turistických atrakcí nabízí Opavské Slezsko také řadu oblíbených zážitkových akcí. Navštívit jste mohli hudební festivaly, výstavy, kulturní, sportovní a gastronomické akce a mnoho dalších. Turistická
oblast Opavské Slezsko se na většině z nich podílí propagací, případně je u některých z nich samotným organizátorem. Mezi místními obyvateli a také turisty sklidily největší úspěch především tyto:

 

Týden slezské kuchyně
Tradiční dubnová akce, na kterou se každoročně těší všichni gurmáni z blízkého i vzdáleného okolí.  Hlavní myšlenkou tohoto projektu je vrátit na jídelní lístky vybraných restaurací Opavského Slezska regionální kulinářské speciality našich předků, za využití kvalitních regionálních produktů. Návštěvníci tak mají jedinečnou možnost ochutnat typickou chuť slezské kuchyně. A jako bonus mohou vyhrát v některé ze soutěží například soudek lahodného regionálního piva. „Naše průzkumy ukázaly, že za gastronomickým zážitkem jsou ochotni přijet lidé i z jiných oblastí. Objevovat region skrze chutě návštěvníky zkrátka baví,” sděluje manažer Opavského Slezska a hlavní organizátor této akce Jan Černý. S Týdnem slezské kuchyně jsou úzce spjaty výrobky s certifikátem Opavské Slezsko regionální produktOPAVSKE SLEZSKO regionální produktMístní akční skupina Opavsko se stala v roce 2013 koordinátorem této značky a ve spolupráci s Opavským Slezskem a dalšími partnery zavedli certifikační proces regionálního značení výrobků. Kromě místního původu musí produkty přispívat k dobrému jménu regionu, musí být kvalitní, šetrné k životnímu prostředí a jedinečné ve vztahu k území Opavského Slezska. Jednotlivé produkty lze zakoupit u samotných výrobců, v rámci farmářských trhů, jarmarků a různých festivalů. Kromě intenzivního zážitku si tak návštěvníci mohou odvézt i něco na památku nebo na zub.

 

Otevírání turistické sezony Opavského Slezska
Stěžejní akce, která je prezentací toho nejlepšího, co může Opavské Slezsko svým turistům nabídnout. Jedná se o společnou aktivitu, na které se osobně podílejí významní partneři Opavského Slezska, kteří se vždy sjedou na jedno místo, a mají tak možnost se představit během jednoho dne několika tisícům návštěvníků. Tato jarní přehlídka proběhla vloni 6. května na Hlučínském jezeře a předloni v areálu  zámku Hradce nad Moravicí, opět první květnovou sobotu. Bohatý program potěšil celou rodinu (prezentace turistických atraktivit, hudební a kulturní vystoupení, gastronomické speciality, regionální jarmark, hry a zábava pro děti) a poskytl inspiraci pro nadcházející turistickou sezonu. „Akci navštívilo pokaždé zhruba 8000 návštěvníků a celkově bylo představeno několik set možností vyžití v Opavském Slezsku. Letos se bude turistická sezona otevírat 28. dubna v Městských sadech u nás v Opavě a bude tematicky laděna do období první republiky,” nastínil připravenou akci Dalibor Halátek.

 

Akce vína
Moravský burčák milují i lidé v Opavském Slezsku, proto v roce 2016 vznikla nová tradice v podobě příjemné procházky Opavou se zastávkami na ochutnávku částečně zkvašeného moku z plodů tuzemské révy vinné. V loňském roce se do akce zapojilo 11 prodejců a burčák doslova tekl proudem ulicemi říjnové Opavy. A protože kvalitního vína z Moravy a Čech není nikdy dost, o týden později se konal již čtvrtý ročník Opavského vinného trhu. V nabídce bylo na dvacet vinařství a přes sto padesát přívlastkových vín. Dalším gastronomickým svátkem je 11. listopad, den příjezdu svatého Martina na bílém koni. Svatomartinské slavnosti jsou vždy tradičně zahajovány v 11 hodin a 11 minut otevíráním první láhve Svatomartinského vína. Víno a další regionální dobroty pak mohou návštěvníci ochutnat v rámci doprovodného programu. 

Všechny tyto akce a mnoho dalších pro vás Opavské Slezsko přichystá i v roce 2018. Aktuální program najdete vždy na webových stránkách Opavského Slezska.

Opavské Slezsko

 

Stoupající trend návštěvnosti Opavského Slezska pokračuje

Turistická oblast Opavské Slezsko, na území o rozloze 1 072 km2, nabízí téměř nekonečné množství atraktivit, které stojí za zhlédnutí. Unikátní klidnou přírodu v okolí řeky Moravice střídá drsná krajina břidlice. Pohádkové zámky a další architektonické skvosty nám dávají možnost nahlédnout do historie našich předků, jejich života a způsobu hospodaření. Stejně tak zachovalé a Evropsky vysoce ceněné vojenské pevnosti a velké množství muzeí, včele se Slezským zemským muzeem, jakožto nejstarším muzeem v České republice, mapují doby dávno minulé. Komu nevoní historie, toho přiláká charakteristická slezská kuchyně plná výrazných chutí a vůní. A na své si přijdou i sportovní nadšenci, kteří mohou prověřit své turistické, cyklistické, golfové, plavecké a další umění.

Opavské Slezsko

Jedním z hlavních cílů destinačního managementu Opavského Slezska je zvýšení významu cestovního ruchu v regionu prostřednictvím vyšší návštěvnosti, průměrné doby pobytu a výši příjmů z útrat návštěvníků. „Od roku 2012, kdy měření turistické návštěvnosti začalo, můžeme sledovat plynulý nárůst počtu návštěv,“ doplnil Jan Černý.  Z oficiálních údajů Českého statistické ústavu (ČSÚ) vyplývá, že v porovnání s rokem 2012 se počet příjezdů hostů do turistické oblasti Opavské Slezsko zvýšil v roce 2016 o 23,1%, kdy se počet hostů zastavil na čísle 66 801. Počet přenocování rezidentů (hostů z České republiky) i nerezidentů (hostů ze zahraniční) vzrostl o 11,9%. Průměrná doba pobytu se drží a pohybuje mezi 3,2 a 3,5 dne. „Růst počtu hostů souvisí také se zvyšující se kvalitou infrastruktury a služeb v Opavském Slezsku. Jestliže výkon cestovního ruchu destinace vyjádříme v číslech, pak počet přenocování za rok 2016 znamená útraty ubytovaných hostů nejméně přes 101 milionů korun,“  hodnotil statistiku Dalibor Halátek a dodal: „Obdobný nebo dokonce zvyšující se trend očekáváme také za rok 2017, kdy konečná data z ČSÚ teprve dostaneme.”

„Výše uvedená čísla se týkají pouze ubytovaných hostů v tzv. hromadných ubytovacích zařízeních, jejichž statistiku ústav sleduje. Jestliže k těmto číslům přidáme ubytované hosty v tzv. individuálních  ubytovacích zařízeních a jednodenní turisty, které ČSÚ neeviduje, dostaneme násobně vyšší částku,” doplnil Jan Černý a přidal: „Ze zahraničí k nám zavítá nejvíce turistů ze Slovenska, Polska a Německa. Mimo České republiky jsou to právě tyto uvedené trhy, kam směřujeme své úsilí, kde jsme aktivní jak v marketingu, tak v přípravě projektů, a to buď sami, nebo společně s krajskou destinační společností.”

 

Slezské zemské muzeum mezi 10 nejnavštěvovanějšími cíli v kraji

Návštěvnost stoupá také u atraktivit s placeným vstupným, kam patří např. zámky, muzea a další objekty.

 Opavské Slezsko

Kompletní statistická data naleznete ZDE

Byla by škoda, nechat si všechny tyto zajímavosti pro sebe, proto Turistická oblast Opavské Slezsko se svými partnery pilně pracuje na rozšíření povědomí o této oblasti, tvorbě nových produktů a přilákání nových cestovatelských nadšenců, zejména rodin s dětmi.  „Spolek Opavského Slezska je otevřený nápadům a podnětům k činnosti a aktivitám všech, kterým záleží na rozvoji cestovního ruchu
u nás,” ukončil Dalibor Halátek.

 


Vytvořeno: 30. 1. 2018
Poslední aktualizace: 5. 2. 2018 15:48
Autor: Jan Černý